Retro-tic steeds-blijf-ik-u-beminnen-go-with-the-vlo-mark-traa

Gepubliceerd op 14 februari, 2017 door Danny Post

0

Ik mis je, ik wil je, ik schrijf je

Op zijn Instagram-account Liefde van Toen plaatst journalist Mark Traa oude romantische oproepjes. Ze zijn lief, bot, hartverscheurend en grappig. Zijn favoriete contactadvertenties zijn nu gebundeld in het boekje Steeds blijf ik u beminnen. Vroeger werd er heus niet zo heel anders gehunkerd als nu. “Ik heb zoo naar je verlangd en was geheel alleen thuis.” 

De weg van de liefde is geen gemakkelijke weg. Ik kan het weten. Ik trof verschillende keren brandhout in mijn bed aan voordat ik de ware tegen het lijf liep. Toch hebben we met zijn allen niet te klagen. Dankzij Tinder, Grindr, vele datingsites, social media en onze grote netwerken hebben we legio kansen om een soulmate te ontmoeten. Zelfs als je niet naar liefde zoekt en alleen een beetje jeuk voelt, trek je zo een sexsnack uit de muur. Tot diep in de negentiende eeuw had men dat geluk niet. Mensen verlieten zelden hun stad of dorp dus ze moesten iemand versieren in hun directe omgeving. En zelfs dat moest discreet gebeuren. Zomaar op een persoon afstappen, was not done. Voor een vrouw gold dat extra. Ze moest eerbaar blijven en wachten totdat een man haar benaderde. Flirten was voor ‘lichtekooien’. Deed een vrouw het toch, dan sprak iedereen er schande van.

contactadvertentie-oude-liefde-go-with-the-vlo

Een gebroken hart is van alle tijden.

contactadvertentie-steeds-blijf-ik-u-bem

Vond Carel ooit nog een andere liefde na de kille Lena?

steeds-blijf-ik-u-beminnen-mark-traa-go-with-the-vlo-2

Wie dit boekje koopt, blijft het beminnen. Mark verzamelde een heleboel woordpareltjes.

contactadvertenties-steeds-blijf-ik-u-beminnen-go-with-the-vlo

Zwarte of beige kleding, bril, paraplu. Poehee, de signalementen logen er niet om.

contactadvertentie-simon-go-with-the-vlo

Een advertentie was ook handig om je man op te sporen. Waar was stoute Simon? En vooral: met wie?

Mensen leerden elkaar kennen via wederzijdse familie en vrienden, op dansles of op de kermis. Sommige kermissen op het platteland hadden het karakter van een veekeuring. Vrijgezelle meisjes stonden in rijen opgesteld met rode konen van opwinding. Boer zoekt passieve vrouw en dan maar hopen dat ze werden uitgekozen. Tegen het einde van de negentiende eeuw werden de opties door de opkomst van de techniek en de massamedia iets groter. Mensen konden de trein pakken naar een andere stad, op de fiets stappen óf een contactadvertentie in de krant plaatsen. Dat laatste werd zeer populair. Eindelijk hoefde je niet langer genoegen te nemen met Piet met de rotte tanden van de hoek of Mientje uit de kerk met de dijen als een poffertjespan. Je kon in heel Nederland zoeken, of in ieder geval buiten je woonplaats.

Oude liefdesavontuurtjes
Wetenschapsjournalist Mark Traa is verliefd op die oude contactadvertenties. Hij plaatst ze met grote regelmaat op zijn Instagram-account Liefde van Toen en nu is er ook een boek: Steeds blijf ik u beminnen. Daarin bundelde hij zijn favoriete oproepjes. “Per toeval stuitte ik op enkele advertenties,” schrijft hij in de inleiding. “Voor mijn werk ploos ik oude kranten door en mijn oog werd steeds getrokken naar de kleine liefdesoproepen. Het bleek verslavend te zijn, want al snel zocht ik naar meer van die mooie kleine verhalen. Het waren oproepen, soms noodkreten, van mensen die een ander zochten. Iemand in de tram die indruk op de ander had gemaakt, een afspraakje dat niet was komen opdagen, een partner die was weggelopen. In de advertenties probeerden mensen heimelijke ontmoetingen te regelen, ze bekrachtigden hun liefde voor een ander of lieten juist weten dat ze hun eigen weg wilden gaan. En dat alles anoniem: met initialen, koosnaampjes en codewoorden was het mogelijk een privégesprek te voeren onder de ogen van andere krantenlezers.”

contactadvertentie-huwelijk-go-with-the-vlo

Men hield van duidelijkheid. Zocht je een wandelende portemonnee of keukenslavin? Gewoon zeggen.

contactadvertentie-ik-mis-je-go-with-the-vlo

Ik mis je zo…. Na dit gouden aanbod sprintte Frans vast terug naar moeder de vrouw.

contactadvertentie-afspraak-go-with-the-vlo

Was je plotseling verhinderd? Je kon niet appen of bellen. Regelmatig wachtte de ander voor niets.

Marks fantasie wordt ongelooflijk geprikkeld door de mysterieuze en soms ronduit cryptische berichten van minnaars, geliefden en zoekenden. Wat ging er aan zo’n oproep vooraf? En was er een happy end of resulteerde het in een groot tranendal? Helaas zijn de verhalen erachter nooit meer te achterhalen, maar dat maakt het ook wel weer leuk. Je kunt je fantasie er volledig op loslaten. “Wat je ook bedenkt over de mogelijke achtergrond van een bericht, het zal nooit worden tegengesproken door de werkelijkheid,” aldus Mark. “Die blijft voor altijd verborgen. De advertenties zijn flarden uit een romance, of uit iets wat een romance zou kunnen worden. Achter de soms bijna poëtische teksten zitten echte mensen. Realiseer je dat vooral als je ze leest. Een zuiverder inkijkje in het liefdesleven van onze voorouders is bijna niet denkbaar.”

Stiekem gevoos
Bij het lezen van advertenties merk je dat de mensen vroeger ook al behoorlijk intens konden zijn. Ja, de omgangsvormen waren keurig en stijfjes, maar onder de oppervlakte knetterde het van de passie. Op 10 maart 1882 schrijft een anonieme tortelduif in Nieuws van den Dag aan zijn/haar ‘Lieveling’: “’t Is noodig dat we elkander spoedig spreken. Schrijf me wanneer. Schrijf veel; ’t is zoo heerlijk.” Gevoelens van teleurstelling en woede staken ook de kop op. Een ander anoniempje in Nieuws van den Dag is op 4 mei 1897 rázend op ene Truus: “Vergeven doe ik ’t je, maar vergeten nimmer, want je doet me erg lijden. Vaarwel!!” Wat de slechte Truus op haar kerfstok had? Schonk ze haar hart aan een ander die minder driftig was? Who knows.

contactadvertenties-go-with-the-vlo-vintage

Woede en lust wisselden elkaar in hoog tempo af.

vreemdgaan-contactadvertenties-go-with-the-vlo

Stomende affaires. Zou de echtgenoot op een dag eerder uit Den Haag zijn teruggekeerd?

steeds-blijf-ik-u-beminnen-advertenties-go-with-the-vlo-2

Hopelijk sloegen die ‘mokkeltjes’ enig respect in Piet en Frans. En Marie? Die was beter af zonder.

Erg komisch zijn de advertenties die hinten naar stiekeme affaires. De angst om betrapt te worden en tegelijkertijd de drang om het gevaar op te zoeken, er is feitelijk niets veranderd. Men moest bij elkaar alleen iets meer kleding van het lijf rukken. Ook tijdloos is de lompe manier waarop sommige mannen over vrouwen praten. De onbekende hork die Marie dumpte, deed dat op een manier zoals je nu een bestelling bij Amazon annuleert. En ik ben héél benieuwd welke ‘opgeruimde mokkeltjes’ uiteindelijk vielen voor de charmes van Piet en Frits. De jolige kneusanova’s hadden de dames vast en zeker voor het uitkiezen. Kuch.

Steeds blijf ik u beminnen
Mark Traa
Meulenhoff Boekerij
ISBN 978 90 290 9183 1
Prijs: € 12,50
meulenhoffboekerij.nl

Volg Mark Traa ook op Instagram: Liefde van Toen.

 

steeds-blijf-ik-u-beminnen-mark-traa-go-with-the-vlo-7

Eh? Mark blijft lachen om dergelijke berichtjes. En velen op Instagram met hem.

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑