Flea your style

Gepubliceerd op 2 maart, 2016 door Danny Post

3

En de Vlo voor beste retrofilm gaat naar… Carol!

De Oscars zijn weer uitgereikt. Mijn grote favoriet Carol viel volledig buiten de boot. Dan overlaad ik deze film met Cate Blanchett zelf maar met prijzen. Want hij is waanzinnig!

Foto’s: The Weinstein Company

Ik wil er nog in meegaan dat de Oscar voor beste vrouwelijke bijrol ging naar Alicia Vikander. Zij is in The Danish Girl misschien nog net een tandje beter dan Rooney Mara in Carol. En Cate Blanchett won al twee keer eerder een Oscar. Zij had hem toch niet nodig. Maar Mad Max: Fury Road, die de Oscars voor beste kostuums en beste haar en make-up kreeg? Are you f#cking kidding me?? Het vierde deel van de Mad Max-filmserie is inderdaad spectaculair, maar die beeldjes hadden keihard naar Carol moeten gaan. De film over de verboden verhouding tussen twee vrouwen tijdens de jaren vijftig, is met zoveel liefde en oog voor detail gemaakt. Ik wilde iedere scène gewoon opvreten, zo mooi vond ik de film toen ik hem enige weken geleden zag. Cate Blanchett als de sjieke Carol betovert je vanaf het eerste moment, maar ook Rooney Mara, die haar piepjonge aanbidster Therese speelt, ziet er prachtig uit. Fifties glam op zijn best.

Carol film Cate Blanchett Rooney Mara go with the vlo

“Wááááát?? Hebben we ondanks zes Oscar-nominaties helemaal niks gewonnen???”

Carol Cate Blanchett Rooney Mara huilen go with the vlo

“Dit vind ik nog erger dan al die publiciteitsgeile zangeressen die zogenaamd biseksueel zijn!”

Carol lesbische liefde toonbank fifties go with the vlo

“Cate, laat het gaan. Je bent waanzinnig mooi aangekleed, maar die Academy-morons zijn blind.”

Carol film lesbische liefde actrice Cate Blanchett go with the vlo

“En toch irriteert het me.”



 

Dus ik baal. Tenenkrommend, dat de leden van de Academy deze schoonheid niet inzagen. Het zal vast ook wel te maken hebben gehad met het feit dat het om een zogenaamde ‘lesbische film’ gaat. De witte en oude heteromannen, die bepalen welke films in de prijzen vallen, hebben nu eenmaal weinig op met de kleuren zwart en roze. Daarnaast raakt in Carol niemand aan de drank vanwege problemen met haar geaardheid en komt er ook niemand op een akelige manier aan haar einde. Er zitten geen tragische personages in, die ten onder gaan aan hun ‘zonden’, zoals in Brokeback Mountain en Philadelphia wel het geval was. Want dan is een film met een homoseksueel thema een stuk geruststellender voor zulke conservatieve geesten. Daarom reik ik zelf een aantal prijzen uit, heb ik besloten. Geen Oscars, maar Vlooien.

De Vlo voor beste lesbische lef-actie
Het eerste Vlo-beeldje dat ik uitreik, is voor beste lesbische lef-actie. Hij gaat postuum naar Patricia Highsmith, op wier semi-autobiografische roman The Price of Salt het script van Carol gebaseerd is. De lesbische auteur kwam op het idee toen ze in 1948 werkte als verkoopster in het New Yorkse warenhuis Bloomingdale’s en daar een blonde vrouw in een bontjas ontmoette. “Misschien viel ze me op omdat ze alleen was, of omdat je zo’n nerts jas niet vaak zag en omdat ze blond was en licht leek te geven,” aldus Patricia. Hoewel de vrouw, die Kathleen Senn heette en een bekende socialite was (ze was helaas ook een alcoholist en pleegde in 1951 zelfmoord), alleen een pop kwam kopen, maakte haar verschijning een onuitwisbare indruk op Patricia. Ze stond te trillen op haar benen. Wat een beauty. “Ik voelde me raar en licht in het hoofd, ik viel bijna flauw. Tegelijkertijd verkeerde ik in een jubelstemming, alsof ik een visioen had gezien.”

Carol film Cate Blanchett Rooney Mara warenhuis lesbische liefde go with the vlo

“Ik voel haar brutale ogen de bontjas van mijn lichaam branden, hoe goddelijk.”

Carol Rooney Mara film warenhuis poppen go with the vlo

“Wauw wat een vrouw. Die kleed ik veel liever uit dan mijn poppen.”

Carol restaurant Cate Blanchett actrice go with the vlo

“Knoop dit vintage mantelpakje straks open, niet scheuren alsjeblieft. Hij is net nieuw.”

Price of Salt Carol Patricia Highsmith lesbisch boeken Danny Post go with the vlo

Verboden liefde. Pas in 1990 stond Patricia’s eigen naam op de cover van haar roman.

Carol Rooney Mara boek lezen go with the vlo

Lesbische vrouwen waren blij dat ze aan het eind van het boek eindelijk eens níet dood gingen.

The Price of Salt was het allereerste boek met homoseksuele personages dat een happy ending kende. Iets dat Patricia verschrikkelijk belangrijk vond. “Voordat dit boek uitkwam, moesten mannelijke en vrouwelijke homoseksuelen in Amerikaanse romans altijd boeten voor hun afwijkende gedrag. Ze sneden hun polsen door, verdronken zichzelf in een zwembad, werden maar weer heteroseksueel of ze gleden weg -alleen en diep ongelukkig en gemeden door de maatschappij- in een depressie die gelijkstond aan de hel.” Patricia’s eigen uitgever Harper & Brothers wees het grensverleggende boek af, maar ze liet zich niet uit het veld slaan en vond een andere uitgever die de gok wel durfde te nemen in het toen zo puriteinse Amerika. Met het pseudoniem Claire Morgan op de cover (om Patricia te beschermen tegen career suicide) lag het in 1952 in de winkels. Lesbiennes reageerden opgetogen. Halleluja, iemand die op een normale manier schreef over lesbische relaties! The Price of Salt werd een moderne klassieker.

De Vlo voor beste nostalgische sfeerschepper
De tweede Vlo is voor de regisseur van Carol, Todd Haynes. Hij is de ultieme nostalgische sfeerschepper. Dat bewees hij al eerder met de film Far from Heaven, waarin Julianne Moore tijdens de fifties verliefd wordt op een zwarte man en de serie Mildred Pierce over een turbulente moeder-dochterrelatie in de crisisjaren met Kate Winslet (als je ze nog nooit gezien hebt: ga die schade snel inhalen). Met Carol heeft Todd zichzelf overtroffen. Om het New York van circa 1952 zo waarheidsgetrouw mogelijk tot leven te wekken, stelde hij een dik plakboek samen vol met inspiratiebeelden: kopieën van bekende foto’s uit die tijd, scènes uit films, spreads uit tijdschriften, modereportages… Elke snipper informatie sloeg hij op. Het plakboek was voor Todd en de acteurs en crew een soort bijbel tijdens het filmen. “We sloegen alle research in ons hoofd op. Zo wisten we zeker dat we met zijn allen dezelfde film aan het maken waren.”

Carol Cate Blanchett Todd Haynes lesbische liefde go with the vlo

Todd Haynes houdt van de glamour van weleer. Benieuwd naar zijn volgende tijdreis!

Carol Cate Blanchett Rooney Mara film lesbische liefde go with the vlo

De regisseur zet zijn leading ladies het liefst achter het raam aan het werk.

Carol auto film lesbische liefde go with the vlo

“De stoom komt uit mijn neusgaten, IK WIL HAAR.”

Carol film auto lesbische liefde go with the vlo

“We weten écht niet wat er gebeurde. Ineens raakte onze auto compleet oververhit. Zo raar.”

Carol ramen Rooney Mara go with the vlo

“Een beetje luchten jongens, anders beslaat de boel zometeen weer.”

Een belangrijke inspiratie voor Todd was het werk van Saul Leiter. Deze gevierde fotograaf, die in 2013 overleed, was een van de eersten die New York regelmatig in kleur fotografeerde en hij had er een handje van om mensen te kieken vanachter natgeregende en beslagen ramen. Zijn foto’s zijn net impressionistische schilderijen. De regisseur herhaalde dit sfeertje tijdens de scènes waarin Cate en Rooney vanachter (taxi)ramen mijmeren en hunkeren naar elkaar. “Ik ben zo trots als mensen de overeenkomsten zien. Dat betekent dat we het goed hebben gedaan.” 

De Vlo voor beste retro-styling
De derde en belangrijkste Vlo reik ik uit aan kostuumontwerpster Sandy Powell. Zonder haar had Carol nooit zoveel fifties klasse gehad. Ze stelde voor Cate Blanchett en Rooney Mara een garderobe samen om de vingers bij af te likken. Sandy: “Voor het personage Carol bekeek ik veel oude modebladen, waaronder de Vogue en Harper’s Bazaar. En dan precies uit het tijdvak dat we in de film tonen: de wintermaanden van eind 1952, begin 1953. Zo wist ik welke vormen, kleurtonen en alle andere dingen ik nodig had.” Voor de minder fashionable Therese ging Sandy op zoek naar foto’s van echte jonge vrouwen, studentes en arty types. “Erna bezochten ik en mijn medewerkers kledingverhuurbedrijven waar we originele kleding uit die periode uit de rekken trokken en bestudeerden. Ik heb de acteurs verschillende stukken laten passen.”

Carol Cate Blanchett vintage mode go with the vlo

Diva Carol. Zo uit een Vogue van eind 1952 gestapt.

Carol film lesbische relatie liefde go with the vlo

“Niet balen dat jouw jurken wat gewoner zijn, lieverd. Voor mij blijf je een lekker ding.”

Carol mode Cate Blanchett go with the vlo

Sandy maakte alle sjaaltjes zelf. De dure sieraden werden geleend bij o.a. Van Cleef & Arpels.

Carol Cate Blanchett jurk vintage mode lesbische liefde go with the vlo

“Nee, ik krijg geen harde tepels bij het zien van een kerstboom. Zulke beha’s waren gewoon de mode.”

Carol mode Rooney Mara vintage go with the vlo

“Ik wil ook zo’n fabulous fur en van die raketkoppen in mijn bloesje!!”

Natuurlijk was Carol het leukste personage om aan te kleden. Zoveel glamour, zoveel luxe, Sandy kon zich volledig uitleven. Het vinden van de juiste bontjas voor die cruciale scène waarin Carol en Therese elkaar voor het eerst ontmoetten, was een genot. “Hij moest een ietwat ongebruikelijke kleur hebben zodat Carol zich onderscheidde van alle andere klanten in het warenhuis.” Even heerlijk was het maken van de sjaaltjes en hoeden, het kopen van vintage handtassen en het lenen van de sieraden bij Fred Leighton en Van Cleef & Arpels. “Al haar schoenen zijn gemaakt door Ferragamo waarbij ze zich baseerden op hun originele modellen en patronen uit de jaren veertig en vijftig.” Maar het zijn de dingen die je niet ziet, die Carols gestroomlijnde en strakke look (een hint naar het keurslijf waarin vrouwen tijdens die jaren gevangen zaten) afmaken. Fifties vrouwen hadden borsten en billen en daar moest Sandy de ultraslanke Cate een handje bij helpen middels allerhande vullingen op strategische plekken. Beha’s zorgden voor de priemende en immer alerte boezem die je toen zoveel zag. Lachend: “Wat je ziet, is niet Cates eigen silhouet. Ze heeft van nature beslist geen puntborsten!”

En hiermee komt deze eerste uitreiking van de Vlooien ten einde. Ik heb mijn ergernis even van me afgeschreven en jou hopelijk ook enthousiast gemaakt om Carol te gaan kijken. Enjoy en laat me even weten wat je van de film vond, oké? Meer info: carolfilm.com.

 

Carol Cate Blanchett kerstmis film lesbische liefde go with the vlo

“Wat is toch dat geklik dat ik steeds hoor? Ach natuurlijk, daar heb je mijn stalkerella weer.”

Carol Rooney Mara fototoestel gluurder go with the vlo

“Slik. Betrapt.”

Carol Rooney Mara lesbische liefde hand go with the vlo

“Mee naar mijn slaapkamer jij. Ik ga je hiervoor eens heerlijk afstraffen.”

Carol Rooney Mara beslagen ramen sex go with the vlo

En ze zweetten nog lang en gelukkig… 

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



3 Responses to En de Vlo voor beste retrofilm gaat naar… Carol!

  1. Pingback: Shopping tips: kleed jezelf als fifties vamp Carol | Go with the Vlo

  2. Pingback: Gay Pulp Fiction: schandalig komisch | Go with the Vlo

  3. Pingback: Goed gekapt aan je eigen vintage kaptafel | Go with the Vlo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑