Tijdcapsule benelux-hondekop-treinen-go-with-the-vlo

Gepubliceerd op 13 juli, 2017 door Danny Post

0

Iconische Beneluxtrein keert terug naar Nederland

De afgelopen jaren is er hard gewerkt om de laatste Benelux Hondekop naar Nederland te krijgen. Morgen is het zover: dan rijdt het blauw-gele treinstel opnieuw ons land binnen. 

Dertig jaar lang stond de Benelux Hondekop 220.902 te verpieteren in een loods van de Belgische spoorwegen in Leuven. Niemand keek er naar om. De lampen waren gedoofd, stof en vuil nestelden zich in de coupés. Het ging de mensen van Stichting Hondekop zo aan het hart dat ze er alles aan deden om de trein te redden. Het kostte bijna tien jaar lobbyen en ongeveer tienduizend euro, maar het was de moeite waard. Morgenochtend om 9.17 uur verlaat de gehavende trein de loods in Leuven. Om exact 13.34 uur rolt hij station Roosendaal binnen.

hondekop-benelux-amsterdam-centraal-go-with-the-vlo

De blauwe trein met de gele streep was ooit een vertrouwd gezicht op Amsterdam CS. (Robert Stremming)

benelux-hondekop-loods-leuven-go-with-the-vlo

Dertig jaar lang stond treinstel 220.902 weg te roesten in een loods in Leuven. (Stichting Hondekop)

benelux-hondekop-leuven-go-with-the-vlo

Haast door iedereen vergeten, maar bij enkele treinfanaten zat hij in het hart. (Stichting Hondekop)

benelux-hondekop-trein-go-with-the-vlo

Stichting Hondekop betaalde circa 10.000 euro voor dit tweedehandsje. (Stichting Hondekop)

hondekop-mat-57-benelux-interieur-go-with-the-vlo

Wachtend op nieuwe passagiers. (Stichting Hondekop)

Voor Maurice Meuwissen en de andere vrijwilligers van de Stichting Hondekop wordt het morgen een memorabele dag. “We kijken er allemaal ontzettend naar uit. Hier hebben we zo hard voor gewerkt.” De trein wordt met een gangetje van veertig kilometer per uur naar Nederland gesleept. Aan boord meereizen zit er helaas niet in, zegt Maurice. “Het stel wordt als ‘goederentrein’ vervoerd en dat betekent dat afgezien van een machinist niemand aanwezig mag zijn. We hebben na heel veel overleg alleen ons technisch team aan boord gekregen.”

In stijl naar Brussel
Ooit waren er twaalf Benelux Hondekoppen, ook wel Mat ’57 genoemd. Ze waren een afgeleide van de gewone Hondekop-treinen (Mat ’54) en reden tussen 1957 en 1987 op het traject Amsterdam-Brussel. Vanwege hun donkerblauwe kleur met de gele streep herkende je ze meteen. Van de twaalf markante treinstellen waren er acht in het bezit van de Nederlandse Spoorwegen, de overige vier waren eigendom van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). De Belgische nummer 220.902 is anno 2017 de enige die nog over is. De andere elf werden gesloopt toen er in 1987 een nieuwe Beneluxtrein kwam.

hondekop-benelux-trein-service-go-with-the-vlo

De Benelux Hondekop was zeer geliefd en bood service with a smile(Het Spoorwegmuseum)

benelux-hondekop-go-with-the-vlo

Er zal veel werk verricht moeten worden om de trein weer rijvaardig te krijgen. (Stichting Hondekop)

mat-57-benelux-leuven-trein-go-with-the-vlo

Maar de mannen van Stichting Hondekop hebben er zin in. (Stichting Hondekop)

hondekop-benelux-trein-mat-57-go-with-the-vlo

Woef! Wat een mooie trein is het toch. (Wikipedia/Smiley.toerist, Stichting Hondekop)

trein-benelux-amsterdam-cs-go-with-the-vlo

Twee reizigers op Amsterdam CS in 1960. Gaan we dit weer zien? (Mat54-wiki.nl/L. Hessels/NS)

Het zal veel tijd kosten om de Benelux Hondekop weer in topconditie te krijgen. Maurice: “Eerst wordt in de Locloods in Roosendaal gewerkt aan de draaistellen. Vervolgens gaat de trein door naar de wagenwerkplaats in Amersfoort voor casco-werkzaamheden. Die willen we eind 2018 klaar hebben. Erna komt nog de technische installatie en toelating enzovoorts. Hoe lang het allemaal precies gaat duren durft niemand te zeggen.”
Het uiteindelijke doel? “Om net als met onze Mat’ 54 Hondekop, de 766, ritten te maken in Nederland maar ook in België.” Even geduld dus, maar dan zullen oude Benelux-tijden herleven!

Wil je morgen gaan kijken? De dienstregeling ziet eruit als volgt:

Leuven vertrek: 9.17 uur
Aarschot: 9.42-9.58 uur
Heist op den berg: 10.21-10.40 uur
Lier: 11.03-11.47 uur
Kapellen wijkspoor: 12.32-12.57 uur
Roosendaal aankomst: 13.34 uur

Meer achtergrondinformatie en filmpjes vind je op mat54.nl.

 

hondekop-benelux-brochure-go-with-the-vlo

Bij zijn debuut in 1957.

stichting-hondekop-mat-54-trein-go-with-the-vlo

De andere blaffer van Stichting Hondekop, de 766. (Stichting Hondekop)

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑