Tijdcapsule art-deco-huis-elizabeth-whycer-londen-go-with-the-vlo

Gepubliceerd op 13 september, 2017 door Danny Post

0

“In mijn huis is al zestig jaar bijna niets veranderd”

Sinds Elizabeth Whycer haar huis uit 1934 te koop zette, staan de Britse media te dringen op de stoep. Iedereen wil deze tijdcapsule van dichtbij zien. Ook ik zocht contact met haar.

Fotografie: Elizabeth Whycer, Charles Fernandez

De telefoon van Elizabeth Whycer staat de laatste weken roodgloeiend. “Wie had kunnen vermoeden dat de beslissing om mijn huis te koop te zetten zo’n mediastorm zou veroorzaken,” zegt de Britse fotografe tegen me. Vooral in haar thuisland raken de mensen niet uitgepraat over haar woning in Enfield Town in Noord-Londen. Zo’n beetje alle grote Britse kranten besteedden er aandacht aan en de BBC eiste zelfs een rondleiding. “Gelukkig ben ik al eerder op de radio en tv geweest en heb ik een extraverte en onderhoudende persoonlijkheid,” lacht Elizabeth. “Daardoor heb ik het zelfvertrouwen om dit te doen. I love it!
De overweldigende stroom aan reacties is volgens kenners begrijpelijk. Elizabeths huis ís ook bijzonder. De twee-onder-een-kap-woning uit 1934 wemelt nog van de authentieke details. Sinds Elizabeths ouders het in 1957 kochten, werd er weinig meer aan veranderd.

art-deco-huis-londen-elizabeth-whycer-go-with-the-vlo

Het enige huis in de buurt dat niet bezweek voor de terreur van witte kunststof kozijnen…

londen-art-deco-huis-1934-elizabeth-whycer-go-with-the-vlo

De driejarige Elizabeth Whycer in 1961 voor de deur. Ze bleef er haar hele verdere leven wonen.

vintage-keuken-art-deco-huis-londen-go-with-the-vlo

Het gasfornuis in de keuken kocht Elizabeths moeder in 1955 en nam ze mee uit haar oude flat.

elizabeth-whycer-keuken-fifties-londen-go-with-the-vlo

Papa de Brillo-koning. De gordijnen verdwenen (helaas), maar de kraan doet nog altijd dienst.

woonkamer-elizabeth-whycer-londen-go-with-the-vlo

De lounge kreeg een nogal opvallend nieuw kleed, maar er werd verder nooit iets aan vertimmerd.

elizabeth-whycer-art-deco-schouw-londen-huis-go-with-the-vlo

Elizabeth laat een reporter van de BBC trots haar mooie schouw zien.

De voornaamste reden dat het huis nooit werd gemoderniseerd? Elizabeths moeder June. Zij had een bloedhekel aan verbouwen en wilde geen kluslieden over de vloer hebben. “Toen ze er met mijn vader Boris introk, hield mijn moeder zich aanvankelijk nog wel bezig met de inrichting en zo. Ze waren jong en het was een spannende nieuwe ervaring, hun eerste koophuis samen! Bovendien was ze in verwachting van mij, haar eerste – en naar later zou blijken enige – kind. Maar naarmate de jaren vorderden, veranderde ze van gedachten. Ze besloot dat ze geen grote verbouwingen wilde laten uitvoeren. Mama kon niet tegen de onrust die een verbouwing met zich meebrengt, zei ze. Bovendien was ze erg netjes en schoon en wilde ze de rommel niet. Daardoor zijn dingen als centrale verwarming en dubbele beglazing er nooit gekomen.”

Honkvaste Elizabeth
Opmerkelijk is dat Elizabeth al haar hele leven op dit adres woont. “Behalve toen ik van 1976 tot 1980 studeerde aan de Swansea University in Zuid-Wales, maar zelfs toen kwam ik in de vakanties altijd naar huis. Ik ben geboren in 1958, dus we praten over 59 jaar.” Ze voelde geen behoefte om haar vleugels uit te slaan. “Ik heb ook voor mijn ouders gezorgd toen ze oud waren. Mijn vader is alweer negen jaar dood en mijn moeder overleed drie jaar geleden.”
Wanneer ik haar vraag naar haar meest memorabele herinneringen, kan ze niet kiezen. “Het zijn er zoveel, ik kan er wel een boek over schrijven, vooral de jaren zestig en zeventig waren zo leuk. Maar als ik iets moet noemen: wanneer ik als kind jarig was, organiseerde mijn moeder altijd een feest voor al haar tantes en ooms. Ze had namelijk geen trek in een heleboel rennende kinderen in huis die overal kruimels op de vloerbedekking zouden laten vallen. Gelukkig was mijn oudoom Jack een grappige kerel. Hij hing met veel plezier de clown uit!”

elizabeth-whycers-lounge-londen-go-with-the-vlo

De knusse thuisfeestjes van June en Boris Whycer. Elizabeth denkt er nog vaak aan terug.

elizabeth-whycer-lounge-londen-fifties-go-with-the-vlo

De schuifdeuren die het stel installeerde, een van hun weinige aanpassingen. Ze vervingen een muur.

elizabeth-whycer-moeder-tante-londen-schuifdeuren-go-with-the-vlo

June (links) en haar zus in 1958 poserend voor dezelfde deuren.

badkamer-elizabeth-whycer-londen-huis-go-with-the-vlo

Onhandig, twee van die losse kranen bij de wastafel? Elizabeth weet niet beter.

elizabeth-whycer-moeder-1957-huis-londen-go-with-the-vlo

In 1957 gekocht voor 1.800 pond. Nu haast niet meer voor te stellen.

elizabeth-whycer-art-deco-huis-ramen-londen-go-with-the-vlo

Art deco tot en met. Zulke rondingen golden in 1934 als het toppunt van moderniteit.

Wat vindt Elizabeth de coolste kenmerken van het huis? “Allereerst de rondingen in de gevel, die zo typerend zijn voor huizen uit de jaren dertig. Ik hou van de grote ramen. Met name in de ochtend, als de zon opkomt, laten ze superveel licht binnen. En ik ben echt gék op de glazen schuifdeuren tussen de zitkamer en de eetkamer. Ze zijn in 1957 geïnstalleerd door mijn ouders en ik neem ze mee als ik hier wegga, heb ik al besloten. Ronduit schitterend vind ik de originele schouwen en haarden met hun getrapte design en verfijnde details. Bij de meeste andere huizen hier in de buurt zijn zulke features er reeds lang geleden uitgerukt en vervangen.
De keuken is natuurlijk uniek. Er staat nog een gasfornuis in dat mijn moeder kocht nadat ze in 1955 met mijn vader trouwde. Ze bracht het mee vanuit hun eerste flatje, een paar kilometer verderop. Ze heeft er tot aan haar dood op gekookt. Zelf kook ik nu elektrisch – dat vind ik prettiger – maar ik heb haar fornuis laten staan. Hetzelfde fornuis spotte ik ooit op een foto van een flat die de leden van The Rolling Stones deelden in hun beginperiode. Hoe grappig is dat?”

Van elegante art deco naar kunststof en beton
De woningen van Elizabeths buren doen pijn aan haar ogen. De elegante art deco-woonwijk raakte in 83 jaar zwaar verminkt. “Toen ik klein was, hadden alle huizen de ronde Crittall-ramen nog en stonden de tuinen vol met fruitbomen. Voordat deze wijk gebouwd werd, was hier namelijk een boomgaard. De omgeving had een zeer groen karakter en was zo mooi. Alles is weggevaagd. Wanneer ik tegenwoordig uit mijn raam kijk, zie ik in plaats van lentebloesem, bloemen en talloze vogels en fraaie jaren dertig-huizen een verstedelijkt landschap van uitgebouwde eetkamers, nieuwe dakkapellen, grote tuinhuizen, lelijke kunststof ramen en beton. Ik ben blij dat mijn huis nog zo’n hoop originele details heeft, maar ik was er eigenlijk aan gewend geraakt. Pas door alle media-aandacht ben ik me ervan bewust hoe uniek mijn huis is in de wereld van vandaag. De vele veranderingen in de buurt breken je hart.”

elizabeth-whycer-londen-art-deco-wijk-go-with-the-vlo

In de vroege jaren zeventig was de wijk nog erg groen. Niet lang erna ging het snel bergafwaarts.

art-deco-woonkamer-londen-elizabeth-whycer-go-with-the-vlo

Nu de ouders van Elizabeth overleden zijn, vindt ze het tijd om te verhuizen.

trap-art-deco-elizabeth-whycer-londen-go-with-the-vlo

Ze heeft de energie en het geld niet voor een verbouwing.

elizabeth-whycer-slaapkamer-art-deco-go-with-the-vlo

Klappertanden in de drie slaapkamers. Geen centrale verwarming.

elizabeth-whycer-tuin-londen-huis-go-with-the-vlo

Elizabeth verving alleen de deuren naar de tuin, omdat ze in zeer slechte staat verkeerden.

elizabeth-whycer-1959-londen-art-deco-go-with-the-vlo

Wie worden de volgende bewoners en nog belangrijker: zullen ze respectvol met het huis omgaan?

Hoezeer het huis ook in haar DNA zit, Elizabeth heeft toch besloten om het te verkopen. “Kort na de dood van mijn moeder kon ik me niet voorstellen dat ik het ooit van de hand zou doen. Inmiddels denk ik dat het beter is als ik iets kleiners en moderners betrek.” Ze wordt een dagje ouder en heeft de puf niet meer om bijvoorbeeld centrale verwarming te laten installeren. Het geld ontbreekt ook. “In de winter kan het hier akelig koud worden. Ik verwarm alleen de kamer waarin ik op dat moment ben. Ook het drukke verkeer voor mijn deur ben ik beu.” De vraagprijs is maar liefst 590.000 pond. Ter vergelijking: haar ouders kochten hun liefdesnestje in 1957 voor 1.800 pond. “Mijn oma moest ze zelfs helpen met de aanbetaling van 600 pond, omdat mijn vader net gestart was als zelfstandig opticien en weinig geld had,” grinnikt ze. “Er moet veel aan gebeuren, maar de algehele staat is goed en in deze buurt zijn dit tegenwoordig normale prijzen. Je woont op een toplocatie, met het openbaar vervoer, de winkels en andere voorzieningen dichtbij.”
Elizabeth hoopt dat de koper het huis met respect opknapt. “Het zou fijn zijn als ze de jaren dertig-sfeer in ere houden en niet alles eruit slopen en kiezen voor een minimalistische look.” Het loslaten wordt pittig. “De dag dat ik voor de allerlaatste keer de deur achter me dichttrek, zal een mix van intense emoties losmaken. Enerzijds verdriet dat ik vertrek, maar anderzijds ook hoop en positiviteit. Ik kijk uit naar nieuwe avonturen en het creëren van nieuwe herinneringen. En als ik het huis af en toe mis, heb ik gelukkig de foto’s nog.”

Bekijk de hele advertentie op emoov.co.uk. Elizabeth Whycer is te bereiken via haar eigen website gallerycontinental.com.

 

elizabeth-en-june-whycer-go-with-the-vlo

Elizabeth kijkt uit naar de toekomst, maar zal die goeie oude tijd met mama June nooit vergeten.

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑