...

Vlo nieuws

Gepubliceerd op 13 april, 2016 door Danny Post

0

Lugubere zoldervondst van 120 miljoen euro?

In een huis in de buurt van Toulouse is een schilderij ontdekt dat mogelijk werd gemaakt door de Italiaanse meester Caravaggio. Als dit klopt, kunnen de vinders gaan rentenieren. Zo’n werk is een godsvermogen waard.

Het begon twee jaar geleden met een lekkend dak in een oud huis vlakbij het Franse Toulouse. Toen de eigenaren het gedrup zat waren en naar zolder gingen om het lek te zoeken, vonden ze tot hun grote verbazing iets veel waardevollers. Na het openbreken van een dichtgemetselde deuropening zagen ze in een ruimte waarvan ze het bestaan niet eens kenden, een duister meesterwerk van de Italiaanse schilder Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) liggen. Het was al vierhonderd jaar zoek. Waarschijnlijk had het 150 jaar bij hen op zolder gelegen en was het ooit meegenomen uit Spanje door een van hun voorouders die een officier was in het leger van keizer Napoleon. Experts denken dit, omdat de familie veertig jaar geleden al eens een ander belangrijk schilderij verkocht dat eveneens door de officier in Spanje op de kop was getikt. Behalve van knokken hield hij kennelijk ook van kunst.

Judith onthoofdt Holofernes Caravaggio go with the vlo

Versie 1. “Stop Judith. Ik zal echt nooit meer koekjes stelen uit de keuken, aaaaah!”

Waarom zoiets kostbaars op zolder lag? Misschien omdat het schilderij niet zo heel gezellig is? Het betreft een alternatieve versie van het werk Judith onthoofdt Holofernes, waarop – de titel zegt het al – de Joodse weduwe Judith en haar hekserige slavin korte metten maken met de Assyrische legeraanvoerder Holofernes. In de Galleria Nazionale d’Arte Antica te Rome hangt de eerste versie die werd gemaakt rond 1598-99. Het was bekend dat Caravaggio de bloederige onthoofding ongeveer vijf jaar later nog een keer schilderde, maar niemand wist waar dat werk gebleven was. De Vlaamse schilder Frans Pourbus de Jongere sprak over het mysterieuze schilderij in een brief uit 1607. Hij had het gezien in het atelier van een andere Vlaming, de barokschilder Louis Finson. Diezelfde Finson noemde het vervolgens in 1617 in zijn testament. Sindsdien ontbrak van de hakkende en snijdende Judith ieder spoor.

Go go go Caravaggio!
Toen de gelukkige vinders het schilderij aan de plaatselijke veilingmeester Marc Labarde toonden, zag hij dat het om een Italiaans tafereel uit de zeventiende eeuw ging. Er zat aan de rechterzijde een vochtplek die was veroorzaakt door het lekkende dak, maar verder verkeerde het in een uitstekende staat. “Over het hele schilderij lag een mistig wit laagje, maar dat was vuil,” aldus Marc. “Ik heb een watje en water gepakt en de viezigheid van het gezicht van de slavin gewreven.” Marc stuurde een foto van het schilderij naar Eric Turquin, een expert op het gebied van oude meesters. Erics interesse was onmiddellijk gewekt en hij lichtte het doek volledig door. Zijn conclusie na twee jaar onderzoek: het is een echte Caravaggio.



 
Natuurlijk is er het gebruikelijke gebakkelei tussen experts. Omdat Caravaggio zijn werk niet signeerde en zijn creaties veel werden gekopieerd, is het lastig om iets aan hem toe te schrijven. En maakte juist die Louis Finson uit de brief niet allerlei kopieën van het werk van Caravaggio in de zeventiende eeuw? Eric Turquin twijfelt echter niet aan de authenticiteit van het schilderij. “Ik wist door het gezicht van Judith direct dat het om een Caravaggio ging,” zegt hij. “Die ogen, zoiets had ik nog nooit gezien.” Het dramatische licht-donker contrast, waar Caravaggio om bekend stond en dat hij tot in de toppen van zijn penselen beheerste, sterken Eric in die mening. Verder is de verf net als bij andere schilderijen van Caravaggio spontaan op het canvas gekwakt (de Italiaan schetste vooraf nooit en begon gewoon) en vertonen de handen duidelijke correcties. Twee dingen die een kopieerder nooit zou doen.

Carvaggio schilderij go with the vlo

Niet echt geschikt voor boven de bank of je moet bij IS horen. Caravaggio had iets met onthoofdingen.

Meer onderzoek is aangekondigd, maar de Franse staat heeft Judith onthoofdt Holofernes 2.0 voor de zekerheid alvast tot nationale kunstschat bestempeld. Dat maakt dat het bloedbad de komende dertig maanden Frankrijk niet uit mag, zodat de staat genoeg tijd heeft om het geld voor een eventuele aankoop bijeen te scharrelen. De waarde van het schilderij wordt voorlopig geschat op 120 miljoen euro, maar dat is een voorzichtige schatting volgens Eric. Een originele Caravaggio is vele malen zeldzamer dan een Rembrandt. “Van Rembrandt bestaan er nog tussen de 350 en 400 schilderijen, van Caravaggio tussen de vijftig en zestig. Als je een Rembrandt misloopt, is dat balen maar er is altijd de hoop dat je een andere kans krijgt om er eentje aan te schaffen. Als je een Caravaggio misloopt, kun je dat wel vergeten.”

Het is zeker niet voor het eerst dat er een verloren werk van Caravaggio opduikt. In 2014 werd het adembenemend mooie schilderij Maria Magdalena in extase teruggevonden: telegraph.co.uk. Er zijn ook nog steeds een hoop kunstwerken van andere grote schilders zoek, klik op deze Most Wanted list om ze allemaal te zien. Liggen ze per ongeluk bij jou in de kelder of op zolder?

 

Deel dit artikel! Facebooktwittergoogle_plusmail

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑