Vlo lit wilhelm-gustloff-nazigoud-mysterie-go-with-the-vlo

Gepubliceerd op 29 november, 2016 door Danny Post

0

Nazigoud niet in trein maar in duister scheepswrak?

De zoektocht naar de veelbesproken trein met nazigoud ging uit als een nachtkaars. De tunnel waar hij zou staan, werd niet gevonden. Niet verwonderlijk, zegt duiker Phil Sayers. Hij beweert dat de schat ten onder ging tijdens de grootste scheepsramp in de geschiedenis.

Tijdens de bitterkoude nacht van 30 januari 1945 glipte het voormalige passagiersschip Wilhelm Gustloff stilletjes de haven van Gotenhafen (het Poolse Gdynia) uit. Aan boord waren meer dan 10.500 Duitse burgers en militairen die wegvluchtten voor het oprukkende Rode leger. De Tweede Wereldoorlog was bijna voorbij en ze wisten wat hen te wachten stond als ze bleven. Ver zouden ze niet komen. Een Russische onderzeeër spotte het enorme schip en vuurde drie torpedo’s af. Dodelijk verwond begon de Wilhem Gustloff onmiddellijk te zinken. Zeventig minuten na de eerste torpedo-inslag lag het op de bodem van de Baltische Zee, daarbij de meeste opvarenden met zich meesleurend. Ongeveer 9.343 mensen (het exacte aantal blijft gissen) verloren hun leven in het ijskoude water. Het is de grootste scheepsramp aller tijden.

wilhelm-gustloff-ramp-zinken-go-with-the-vlo

De meer dan tienduizend passagiers van de Wilhelm Gustloff zaten als ratten in de val.

wilhelm-gustloff-zinken-boeken-go-with-the-vlo-2

Onlangs verscheen de roman Salt to the Sea over de ramp. Leesvoer voor een gure winteravond…

Wilhelm Gustloff scheepsramp go with the vlo

Het is ongelooflijk dat in één nacht zo veel mensen het leven lieten.

Ondanks het duizelingwekkende dodental is de ondergang van de Wilhelm Gustloff weinig bekend. Het Duitse schip zonk in een tumultueuze periode waarin er nog veel meer verschrikkelijke dingen gebeurden en het miste de glamour van de Titanic. De Wilhelm Gustloff werd slechts twee jaar gebruikt als cruiseschip voordat de nazi’s het vanaf 1939 inzetten voor militaire doeleinden. Het voelde voor de Duitsers eveneens ongepast om er na de oorlog over te praten, aangezien zij anderen zo veel leed hadden berokkend. Liever zwegen ze erover.

Nazigoud op de bodem van de Baltische Zee?
Door de Britse duiker Phil Sayers begint de naam Wilhelm Gustloff nu toch rond te zingen. Hij heeft zich namelijk in de hele discussie rond de nazitrein gemengd. Voor wie het laatste jaar onder een steen leefde: in Polen zou ergens in een ondergrondse tunnel een trein staan die is volgeladen met goudstaven en andere kostbaarheden. Deze zouden aan het eind van de Tweede Wereldoorlog door de nazi’s zijn geroofd. Deze zomer werd er eindelijk naar de mysterieuze tunnel gegraven, maar er werd (voorlopig?) niets gevonden. Dat gaat ook niet gebeuren, zegt Phil. Hij weet honderd procent zeker dat de Wilhelm Gustloff de laatste rustplaats is van de befaamde nazischat. De 61-jarige baseert zich op gesprekken met een overlevende van de ramp, de radiotelegrafist Rudi Lange. De toen 17-jarige Rudi zag met eigen ogen hoe de kisten met goud in Gotenhafen aan boord werden geladen. Phil gebruikte Rudi’s opmerkelijke getuigenis in 2012 als uitgangspunt voor zijn historische roman Baltic Gold.

wilhelm-gustloff-sayers-nazi-gold-go-with-the-vlo

Het wrak ligt er anno 2016 een stuk belabberder bij dan op deze tekening.

Nazi goudtrein Polen

Geen nazigoud-trein, maar een nazigoud-schip?

wilhelm-gustloff-erich-koch-go-with-the-vlo

Glinstert er iets in het wrak? Erich Koch wist het antwoord. (Wikipedia/Bundesarchiv, Flickr/Bullion Vault)

Terwijl de dekken geleidelijk volstroomden met meer dan tienduizend vluchtelingen, waren hoge nazi’s druk bezig met het veiligstellen van hun waardevolle buit. Als opslagruimte zou onder meer Adolf Hitlers persoonlijke suite aan boord van het schip zijn gebruikt. Deze werd streng bewaakt. De gehele operatie werd geleid door nazi-commandant Erich Koch, dezelfde sluwe vos die naar verluidt de Barnsteenkamer verdonkeremaande. Van deze fabelachtige ‘gouden’ kamer uit het Catharinapaleis ontbreekt tot op heden ieder spoor. Was ze wellicht ook aan boord? Er wordt al decennia over gespeculeerd.

Eeuwig mysterie?
Phil Sayers vertelde aan de Britse Daily Star Online: “We weten uit ooggetuigenverklaringen dat er voor vertrek een heleboel vrachtwagens de kade op reden en dat er een zwaarbeveiligde vracht de Wilhem Gustloff werd binnengedragen. Dit komt rechtstreeks uit de monden van overlevenden die er de bewuste avond bij waren.” Een van hen is zoals gezegd Rudi Lange. “Rudi verliet op een gegeven moment het schip om op de kade een sigaretje te roken,” aldus Phil. “Hij was toevallig net aanwezig toen het goudtransport arriveerde. Hij wist eerst niet wat het was, totdat hij in 1972 een andere overlevende ontmoette. Deze man was destijds een van de bewakers van het goud geweest en hij onthulde aan Rudi wat er in die reusachtige kisten zat.”

Wilhelm Gustloff nazigoud go with the vlo

Wat werd er op de dag voor vertrek toch aan boord geladen? (Wikimedia/Bundesarchiv)

wilhelm-gustloff-patrijspoort-go-with-the-vlo

De patrijspoort met tralies. Zou het? (Wikipedia/Darkone)

wilhelm-gustloff-schip-museum-go-with-the-vlo

Niet alleen Phil is geobsedeerd. De beheerder van het online Wilhelm Gustloff Museum ook.

De waarde van de schat zou ten minste honderd miljoen euro zijn. Als hij zich daadwerkelijk in de Wilhelm Gustloff bevindt, wordt het alleen een helse klus om hem te bergen. Het wrak, dat op 45 meter diepte ligt, is er zeer slecht aan toe. Twee Russische duikers verkenden het tijdens de jaren zestig op last van de Russische autoriteiten (ze haalden dingen omhoog, maar willen nog altijd niet zeggen wat precies) en vervolgens lieten de Russen het schip gedeeltelijk opblazen, omdat het ander scheepsverkeer hinderde. Poolse schatjagers gingen even hard met explosieven tekeer. Het is een verwrongen massa van metaal. Levensgevaarlijk. Bovendien heeft de Wilhelm Gustloff de status van oorlogsgraf en dus mag er binnen een straal van vijfhonderd meter rond het wrak niet langer worden gedoken (al heeft de Poolse regering helaas beperkte middelen om fanatieke plunderaars te bestrijden). In 1988 had Phil nog het geluk om legaal een kijkje te kunnen nemen. Tijdens een duikexpeditie vond hij een roestige patrijspoort met tralies ervoor. Voor hem is het een belangrijke aanwijzing dat er een soort kluis aan boord was gemaakt. “Het is een fascinerend verhaal dat me al mijn hele leven achtervolgt.” En dankzij Phil staan er nu duizenden nieuwe geïnteresseerden op.

Zout van de zee
Ruta Sepetys
Luitingh-Sijthoff
ISBN 978 90 245 7031 7
Prijs: € 17,99

Ben jij een van die mensen die nu alles wil weten over de ramp met de Wilhelm Gustloff? De sites wilhelmgustloff.com, wilhelmgustloffmuseum.com en balticgold.com helpen je flink op weg.

 

wilhelm-gustloff-cruise-nazi-go-with-the-vlo

De Wilhelm Gustloff in gelukkiger cruisetijden.

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑