#tbt Sterren commercials go with the vlo

Gepubliceerd op 7 juli, 2016 door Danny Post

0

Schnabbel & Grabbel: gênante sterrencommercials

Grote sterren als Leonardo DiCaprio, Cameron Diaz, Madonna en Brad Pitt vinden dat ze nooit rijk genoeg zijn. In Europa en vooral Japan maken ze de raarste commercials en daar krijgen ze miljoenen voor. Op deze Throwback Thursday zien we ze jubelen over Honda-auto’s, Edwin Jeans en noedels. Ja, het kan nóg erger dan Sarah Jessica ‘Blocker’.

“I’m telling you: this store is a life changer. I discovered it while I was in Amsterdam. It’s called Blocker.” Ik ben Sarah Jessica Parker zó dankbaar dat ze dit jaar die commercial maakte voor Blokker. Mijn vrienden en ik hebben haar euforische gereutel enthousiast opgenomen in onze vocabulaire. We kunnen geen filiaal van Blokker, sorry Blócker, meer passeren zonder eventjes onze innerlijke Sarah Jessica eruit te laten. “They have amaaaaazing stuff.” Ik hoop dat Sarah Jessica heel veel centjes kreeg om Blocker aan te prijzen, want het coole imago dat ze opbouwde met Sex and the City schoot ze hiermee finaal aan de flarden. Vanaf nu associëren we haar naam niet langer met grappige sexpraat, Manolo Blahnik-hakken en Mr. Big, maar met kaasschaven, poffertjespannen en een big staafmixer. Dag Carrie, hallo gillende keukenmeid.



 

Sarah Jessica blijft voorlopig doorjubelen voor Blocker. Het Amsterdamse reclamebureau KSM dat de campagne ontwikkelde, plant een stel ‘komische’ vervolgspotjes. Managing director Barbara Angeli Radovani in het Parool: “Vanuit Blokker was de vraag een spraakmakende campagne te ontwikkelen die een andere blik op het merk zou werpen. Aanleiding zijn de openingen van de vernieuwde Blokkerwinkels, dat zijn er gemiddeld vijf per week. Sarah Jessica Parker was meteen de favoriet op onze shortlist: vanwege haar bekendheid, maar ook haar vermogen om iets geloofwaardigs maar ook komisch in de rol te leggen. Wanneer de campagne een succes is? Als Nederlanders zien en accepteren dat Blokker positief aan het veranderen is: een eigentijds, modern merk en een winkel waar je graag komt en shopt.”

Brads kont in de uitverkoop
Met haar Blocker-commcercials schaart Sarah Jessica zich in een lange rij van Amerikaanse sterren die Europa en Japan beschouwen als een lucratief graaigebied. Bovenaan de lijst staat schnabbelkoning Brad Pitt. Buiten zijn thuisland Amerika prijst de hunk al jaren de gekste dingen aan. Of het nu gaat om Heineken-bier of Edwin Jeans, tegen een leuke vergoeding blijkt hij opeens van alle markten thuis. Voor Edwin liet Brad alle klasse varen en duwde hij zijn kont in de camera om vervolgens te grommen: “Let me ask you something: do you like my ass? It is nice!”



 



 



 



 



 



 



 

Brads echtgenote Angelina Jolie schnabbelt gezellig met hem mee. Tien jaar geleden liet ze zich inhuren door het Japanse cosmeticamerk Shiseido. Gek was dat niet. Vooral Japan is voor veel A-namen het land van de rijzende bankrekening geworden. Japanners dragen Hollywood-sterren op handen en willen ze koste wat kost in hun commercials. Iedere celeb die wat extra geld nodig heeft, klust er bij. Zo orakelde actrice Ashley Judd over haar “Hondufal life” in de Honda Primo, koelde Britney toen ze nog wél hot was, af met de ice-tea van Go Go Tea, lieten Liv Tyler, Anne Hathaway en Catherine Zeta-Jones zich voor het Lux-zeepkarretje spannen en verkondigde Madonna zonder een greintje ironie in een drankcommercial: “Ik ben puur.”

Drie miljoen voor een telefoondansje
Zelfs de altijd zo principiële Jodie Foster hoereerde zichzelf vrolijk in Japan. Ze plugde alles van make-up tot caffè latte. Maar de verleiding is logisch: voor een paar minuutjes wervend babbelen over een product worden enorme bedragen geboden. Twee miljoen dollar voor een spotje is heel gewoon. Cameron Diaz streek in 2007 maar liefst drie miljoen dollar op voor een SoftBank mobiele telefoniespotje (Brad Pitt filmde voor het bedrijf eveneens een commercial). De opnames hiervoor duurden welgeteld zes uur. 8.333 dollar per minuut. Niet slecht!



 



 



 



 



 



 



 

Het schaamteloze gegraai in Japan loopt zo de spuigaten uit, dat er een woord zulke celebs is verzonnen: japander. Dat staat voor een westerse ster “die zijn zijn of haar roem gebruikt om in korte tijd grote sommen geld te verdienen door in Japan reclame te maken voor producten die ze waarschijnlijk zelf nooit zouden gebruiken”. Op japander.com staat een keurig alfabetisch overzicht van alle commerciële uitspattingen, maar Leonardo DiCaprio en Meg Ryan schitteren daar helaas door afwezigheid. De twee spelbrekers dreigen met juridische stappen tegen iedereen die hun reclamewerk in het zonnetje zet. Want dat druist in tegen de clausule die sterren standaard in hun schnabbelcontracten laten opnemen. De spotjes (en advertenties) mogen alleen vertoond worden in de landen waar ze voor gemaakt zijn en ab-so-luut niet in de Verenigde Staten. Dit om “hun reputatie te beschermen”. George Clooney maakte vorig jaar na jaaaaaren zijn zijn eerste Nespresso-commercial voor de Amerikaanse markt, maar dat is echt een uitzondering. Helaas is het voor Meg, Leonardo en al die andere ijdeltuiten onbegonnen werk geworden om hun poenschepperij weg te moffelen. Daar zorgen internet en YouTube wel voor. Ik vind dat ze zich nergens voor hoeven te schamen. De Honda-commercial waarin Charlize Theron flirt met een harige nepmuppet en het noedelsspotje waarin Arnold Schwarzenegger jongleert met twee waterketels, zijn visuele pareltjes. Beter dan hun allerbeste films.

 



 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑