...

#tbt

Gepubliceerd op 23 oktober, 2014 door Danny Post

Tjolk is terug

Op deze Throwback Thursday een flashback naar een kinderdrankje uit de jaren tachtig. Een verplicht nummer in de rugzak tijdens schoolreisjes en andere uitstapjes was het zuiveldrankje Tjolk. En het goede nieuws: Tjolk is bezig met een comeback. Opnieuw.

Leuk nieuws voor de kinderen uit de eighties. En hun kinderen. Want Tjolk is terug! Je weet wel, dat drankje in een kartonnen pakje met die oh zo gezellige dieren erop. Een must op het schoolreisje of uitstapje. Vooral die schattige tekeningen van dieren doen het hem: de aap (banaan), beer (chocolade), konijn (aardbei) en de koe (de minst populaire van het stel, want ‘gewoon’ melksmaak). Later zal een papegaai (tropisch fruit) zich bij het stel voegen.

Tjolk-pakjes

De vier zuivelhelden uit de eighties.

De smaak is helemaal ingesteld op kinderen, oftewel lekker zoet. Tjolk staat dan misschien in de schappen als zuiveldrankje, het is toch vooral een kunstmatig goedje met een parade aan e-nummers, die vandaag de dag verboden zouden zijn. Niet dat iemand daar destijds van wakker ligt. Kunstmatige geur- en smaakstoffen, who cares? Die kids staan vooral cool in de speeltuin te lurken aan hun drinkpakje. Want Tjolk is een klein statussymbooltje. Als je een pakje Tjolk in je tas hebt, ben je vast en zeker een verwend en/of rijk kind. Maar het kan verkeren, want begin jaren negentig verdwijnt Tjolk uit de winkels. Dag beer, aap, koe en konijn. Oja, en dag papegaai.

GWTV-Tjolk-reclame-2

Tjolk to the hand: wie kan ons vertellen waar deze handpoppen nu zijn?

GWTV-Tjolk-kwartet

Nog zo’n holy grail onder de merchandise: het kwartet.

Eighties icoon
Dat Tjolk compleet uit de schappen verdwijnt, is ironisch genoeg wel goed voor de iconische status. Als iets op een gegeven moment echt weg is, wordt het ook meteen wat mystieker. Dat geldt ook voor Tjolk. Dat het zuiveldrankje echt een icoon uit de eighties is, bewijst het gelijknamige festival dat dit jaar plaatsvindt in Hengelo: Tjolk! everything eighties. Zeg je Tjolk, dan zeg je jeugdsentiment en jaren tachtig. Het is zuur voor de inmiddels volwassen Tjolk-fans dat er nauwelijks oude merchandise op de tweedehands markt is. Geen handpoppen van die dieren, stickers, kwartetspellen, nada. Is het destijds allemaal harteloos weggekeild of houden de die hard Tjolkfans het liefdevol op hun zoldertje verborgen?

GWTV-Tjolk-reclame

Tjolk bevatte zoveel conserveringsmiddelen dat het zelfs in de tropische hitte niet verzuurde.

Comeback kid
In ieder geval voelt bedrijf Galatrada dat de heimwee naar het drankje groot is en denkt: nostalgie = kassa. Dus besluit ze dit jaar het drankje opnieuw op de markt te brengen. Dapper, aangezien een andere firma het in 2010 ook al eens probeerde. Dit liep jammer genoeg uit op een fiasco. Onder andere vanwege een grote terughaalactie omdat Tjolk 2.0 een beetje sneller zuur werd dan de bedoeling is.

GWTV-Tjolk-2014

Tjolk anno 2014: dezelfde dieren, maar toch anders…

Maar nu is comeback kid Tjolk opnieuw terug. Mét de iconen van toen, de aap, beer, koe en het konijn. Ze zijn in een nieuw jasje gestoken, dat wel.  Het drankje zelf is ook 21st century proof gemaakt. Dus weg met de e-nummers en de mierzoete smaak waar je vullingen spontaan van springen. Helemaal in de tijdgeest van nu is Tjolk anno 2014 een verantwoord drankje geworden. Dus met Friese melk en zonder enorm veel toegevoegde suikers. En de gebruikte bananen en cacao zijn FairTrade. Daar zit natuurlijk ook een ander smaakje aan. “De mensen die de oude smaak missen, missen dus eigenlijk een chemische smaak,” zegt nieuwe Tjolk-man Niek Nielen. Wie dus een beetje jeugdsentiment wil proeven, gaat boodschappen doen bij Plus en Jumbo.

GWTV-snor

Schuimparty in eighties-style: Snor.

Dat zit Snor!
Over oude chemische drankjes gesproken: wat zat er eigenlijk in Snor? Die oh zo melige frisdrank uit diezelfde eighties had zo’n enorme schuimkraag dat je na het drinken bleef zitten met een enorme -jawel- snor boven je mond. Lachen joh. Hoe het drankje zelf smaakte, daar had eigenlijk niemand het over, de grote schuimsnor was de gimmick waar het om draaide. Gezien de revival van dit stukje gezichtsbeharing (op shirts, als oorbellen en aan kettinkjes: de snor is werkelijk overal) is een comeback van dit drankje geen slecht idee. Dat dit drankje (nog) geen doorstart maakt heeft waarschijnlijk te maken met al die e-nummers die het schuim mogelijk maakten. Vandaag de dag verboden en zonder schuim geen Snor. Jammer!
 
Deel dit artikel!
Facebookgoogle_plusmail

Tags: , , ,


Over de auteur



Omhoog ↑