Iconische Beneluxtrein keert terug naar Nederland
De afgelopen jaren is er hard gewerkt om de laatste Benelux Hondekop naar Nederland te krijgen. Morgen is het zover: dan rijdt het blauw-gele treinstel opnieuw ons land binnen.
Dertig jaar lang stond de Benelux Hondekop 220.902 te verpieteren in een loods van de Belgische spoorwegen in Leuven. Niemand keek er naar om. De lampen waren gedoofd, stof en vuil nestelden zich in de coupés. Het ging de mensen van Stichting Hondekop zo aan het hart dat ze er alles aan deden om de trein te redden. Het kostte bijna tien jaar lobbyen en ongeveer tienduizend euro, maar het was de moeite waard. Morgenochtend om 9.17 uur verlaat de gehavende trein de loods in Leuven. Om exact 13.34 uur rolt hij station Roosendaal binnen.

De blauwe trein met de gele streep was ooit een vertrouwd gezicht op Amsterdam CS. (Robert Stremming)

Dertig jaar lang stond treinstel 220.902 weg te roesten in een loods in Leuven. (Stichting Hondekop)

Haast door iedereen vergeten, maar bij enkele treinfanaten zat hij in het hart. (Stichting Hondekop)
Voor Maurice Meuwissen en de andere vrijwilligers van de Stichting Hondekop wordt het morgen een memorabele dag. “We kijken er allemaal ontzettend naar uit. Hier hebben we zo hard voor gewerkt.” De trein wordt met een gangetje van veertig kilometer per uur naar Nederland gesleept. Aan boord meereizen zit er helaas niet in, zegt Maurice. “Het stel wordt als ‘goederentrein’ vervoerd en dat betekent dat afgezien van een machinist niemand aanwezig mag zijn. We hebben na heel veel overleg alleen ons technisch team aan boord gekregen.”
In stijl naar Brussel
Ooit waren er twaalf Benelux Hondekoppen, ook wel Mat ’57 genoemd. Ze waren een afgeleide van de gewone Hondekop-treinen (Mat ’54) en reden tussen 1957 en 1987 op het traject Amsterdam-Brussel. Vanwege hun donkerblauwe kleur met de gele streep herkende je ze meteen. Van de twaalf markante treinstellen waren er acht in het bezit van de Nederlandse Spoorwegen, de overige vier waren eigendom van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). De Belgische nummer 220.902 is anno 2017 de enige die nog over is. De andere elf werden gesloopt toen er in 1987 een nieuwe Beneluxtrein kwam.

Er zal veel werk verricht moeten worden om de trein weer rijvaardig te krijgen. (Stichting Hondekop)

Woef! Wat een mooie trein is het toch. (Wikipedia/Smiley.toerist, Stichting Hondekop)

Twee reizigers op Amsterdam CS in 1960. Gaan we dit weer zien? (Mat54-wiki.nl/L. Hessels/NS)
Het zal veel tijd kosten om de Benelux Hondekop weer in topconditie te krijgen. Maurice: “Eerst wordt in de Locloods in Roosendaal gewerkt aan de draaistellen. Vervolgens gaat de trein door naar de wagenwerkplaats in Amersfoort voor casco-werkzaamheden. Die willen we eind 2018 klaar hebben. Erna komt nog de technische installatie en toelating enzovoorts. Hoe lang het allemaal precies gaat duren durft niemand te zeggen.”
Het uiteindelijke doel? “Om net als met onze Mat’ 54 Hondekop, de 766, ritten te maken in Nederland maar ook in België.” Even geduld dus, maar dan zullen oude Benelux-tijden herleven!
Wil je morgen gaan kijken? De dienstregeling ziet eruit als volgt:
Leuven vertrek: 9.17 uur
Aarschot: 9.42-9.58 uur
Heist op den berg: 10.21-10.40 uur
Lier: 11.03-11.47 uur
Kapellen wijkspoor: 12.32-12.57 uur
Roosendaal aankomst: 13.34 uur
Meer achtergrondinformatie en filmpjes vind je op mat54.nl.
Pingback: Wie helpt bij het opknappen van deze Hondekop? | Go with the Vlo
Pingback: Stichting Hondekop zoekt behulpzame treinfanaten | Go with the Vlo