...

Vlo nieuws

Gepubliceerd op 19 april, 2016 door Danny Post

2

Krijgt Rotterdam een kabelbaan over de Maas?

Ongelooflijk: binnen 24 uur kreeg een initiatief om boven de Nieuwe Maas in Rotterdam een kabelbaan te hangen, al dik 20.000 likes. Gaat hij er daadwerkelijk komen? Het zou niet voor het eerst zijn dat Rotterdammers bungelend in een zitje van hun stad kunnen genieten. 

De roep om een kabelbaan in Rotterdam begint steeds harder te klinken. In 2007 wilde oud-wethouder Dominic Schrijer er een aanleggen van de Euromast naar Katendrecht. Hij was helemaal geïnspireerd geraakt door de London Eye en wilde zo’n attractie ook in de Maasstad. Dat plan ging vanwege de hoge kosten helaas niet door, maar er zijn nu twee nieuwe voorstellen op tafel gelegd die een grotere kans van slagen hebben. Het eerste werd het afgelopen weekend bij De Verkeersonderneming gepresenteerd en betreft een kabelbaan waarmee de bereikbaarheid van Rotterdam verbeterd zou moeten worden. Toch zorgt het project The Dreamline voor het meeste enthousiasme. Deze kabelbaan moet gaan lopen vanaf de Kop van Zuid via het Noordereiland naar de Oude Haven. Het is de droom van vier jonge ondernemers en al heel wat mensen dromen met hen mee: in nog geen 24 uur kreeg het Facebook-event Opening kabelbaan ‘The Dreamline’ over de Maas al 20.000 likes.

Kabelbaan Rotterdam go with the vlo 2

Duizenden mensen hopen nu al dat deze droom werkelijkheid wordt.

Rotterdam Wederopbouw kabelbaan go with the vlo

Een kabelbaan in Rotterdam is niet nieuw, zagen we al in het fotoboek Rotterdam in de Wederopbouw.

Rotterdam kabelbaan go with the vlo 3

In 1960 was het heel fashionable om voor (de) paal te zitten.

Aleksander Dragojevic, een van de initiatiefnemers, is behoorlijk overrompeld door alle aandacht. “We hadden zeker verwacht dat zoiets goed ontvangen zou worden, maar 20.000 likes? Bovendien is er ongelooflijk veel belangstelling van de pers en bedrijven.” Het idee voor de kabelbaan ontstond tijdens een middagje brainstormen op het strand van Scheveningen, vertelt hij bevlogen. “Ik heb het afgelopen jaar veel gereisd en in het buitenland gewoond. Hierdoor raakte ik erg geïnspireerd om Rotterdam internationaal meer op de kaart te zetten.” Kabelbanen fascineerden hem altijd al, dus de keuze lag voor de hand. Brutaal besloot Aleksander The Dreamline meteen via Facebook aan te zwengelen. Spijkers met koppen. “Ik wil bewijzen dat als je echt iets wilt, erin gelooft en er keihard voor werkt, je aardig ver kunt komen!”

In vijf minuutjes de Maas over
Wanneer het Aleksander en zijn vrienden lukt om hun kabelbaan letterlijk en figuurlijk van de grond te krijgen, zou het derde keer zijn dat de Rotterdammers zittend door hun stad kunnen zweven. Tijdens de Floriade in 1960 verbond een kabelbaan het Park aan de voet van de Euromast met Ahoy dat zich toen nog op het Land van Hoboken bevond. In het onderstaande filmpje kun je zien hoe prinses Beatrix zich bij de opening hoog boven Rotterdam liet vervoeren. Tien jaar later liep er een tweede kabelbaan over de Coolsingel, Van Oldenbarneveldtstraat, het Schouwburgplein en het Weena. Deze werd gebouwd in het kader van C70 ofwel Communicatie ’70. Met dit groots opgezette evenement hoopten stadspromotors Rotterdam wat positiever op de kaart te zetten en de kabelbaan moest daaraan bijdragen. De kabelbaan was twee kilometer lang en er konden zo’n 600 mensen in. The Dreamline staat echter geheel los van die twee oude kabelbanen, benadrukt Aleksander. Deze kabelbaan wordt alleen al qua traject totaal anders. “Al is de C70-kabelbaan wel een mooie inspiratie voor dit nieuwe project.”



 



 



 

Oudere Rotterdammers, die zich de beide kabelbanen nog kunnen herinneren, zijn alvast blij dat de geschiedenis zich mogelijk gaat herhalen. “Ik ben erg ontroerd door de woorden van de ‘minder jonge’ Rotterdammers,” zegt Aleksander. “Ouderen zijn niet altijd positief over een plan dat ‘hun’ geliefde stad verandert. In dit geval krijgen we echter hartverwarmende reacties vanwege alle mooie herinneringen die het oproept aan de C70.” The Dreamline is bedoeld voor iedereen. Terwijl toeristen kunnen genieten van het uitzicht onder hun voeten (de gondels krijgen glazen vloeren) is het voor de Rotterdammers zelf een goed transportmiddel om binnen vijf minuten van Blaak naar de Kop van Zuid te komen. Aleksander en zijn vrienden gaan de komende periode nationale en internationale investeerders benaderen in de hoop zo het geld voor de bouw bijeen te brengen. Ze zijn eveneens in gesprek met de gemeente Rotterdam. Want The Dreamline moet er gewoon gaan komen. De opening zou op 25 augustus 2018 al moeten plaatsvinden. Is dat niet een beetje ambitieus? “De Emirates Air Line in Londen werd binnen drie jaar gebouwd. Echter, daar was een hoop sloopwerk en voorbereiding voor nodig. Gebaseerd op ons onderzoek, denken we dat The Dreamline er binnen twee jaar kan staan!”

Op 2 mei lanceren Aleksander en zijn vrienden hun 3D-model van The Dreamline. Volg de mannen op hun Facebook-pagina: Opening kabelbaan ‘The Dreamline’ over de Maas.

 

Rotterdam kabelbaan go with the vlo 4

Groeten uit de lucht boven Rotterdam. Kunnen we vanaf 2018 weer van zulke ansichtkaarten kopen?

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



2 Responses to Krijgt Rotterdam een kabelbaan over de Maas?

  1. John van de Pas says:

    Mijne heren,
    U zegt dat de kabelbaan van de Floriade (1960) naar het Ahoy-complex in zuid ging. Echter, het Ahoy complex was in 1960 niet op zuid maar in noord in de buurt van museum Boymans van Beuningen. Dus de kabelbaan is ook niet over de Maas gegaan.
    Met vriendelijke groeten,
    John van de Pas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑