...

Kassa! Otto van Veen Apollo en Venus schilderij museum go with the vlo

Gepubliceerd op 1 april, 2018 door Danny Post

0

Museum ontdekt Hollandse meester in rommelhok

In het Amerikaanse museum Hoyt Sherman Place is een schilderij teruggevonden van de Hollandse meester Otto van Veen. Het lag al een eeuw te verpieteren in een rommelkamer. 

Foto’s: Hoyt Sherman Place

Ingeklemd tussen een tafel en de muur en zwaar gehavend. Zo trof Robert Warren, de directeur van museum/theater Hoyt Sherman Place in Des Moines (Iowa), het schilderij aan. Hij deed de ontdekking toen hij twee jaar geleden zocht naar vlaggen uit de Amerikaanse Burgeroorlog, die hij tijdens Presidents’ Day weekend wilde tentoonstellen. Rondsnuffelend in een stoffige bergruimte ving hij in een hoek een glimp van een stel blote billen op. Huh, wat was dat nou? Voorzichtig trok hij het object tevoorschijn. “Ik was behoorlijk verrast, want het bleek om een olieverfschilderij op een houten paneel te gaan,” vertelde hij aan de lokale nieuwszender WHOTV. “De schade aan de voorkant was aanzienlijk en er zaten vochtplekken op. Aan de achterkant zat een veilingsticker. Ik wist toen nog niet hoe waardevol dit schilderij zou zijn.”

Apollo en Venus schilderij Otto van Veen Amerika go with the vlo

Honderd jaar lagen Apollo en Venus weg te rotten in dit muffe hok. Verbijsterend.

Aanvankelijk werd er gedacht dat het ongesigneerde schilderij Italiaans was. Maar na uitgebreid onderzoek wordt het nu toegeschreven aan de Nederlandse Otto van Veen (1557-1629). Van Veen werkte als hofschilder in Brussel, Praag en München en is tegenwoordig vooral bekend als de leermeester van Peter Paul Rubens. Zijn schilderijen hangen in grote musea en zijn vele miljoenen waard. Dit werk met de titel Apollo en Venus schilderde hij vermoedelijk rond 1600.

Peperdure troep
Hoe zoiets kostbaars in een rommelhok terechtkwam? Mogelijk door klassiek Amerikaans getrut. Het schilderij was ooit in het bezit van het rijke Amerikaanse echtpaar Nason Benjamin Collins en Sarah Louisa Scofield Collins. Zij gaven Apollo en Venus in 1881 in bruikleen aan het Metropolitan Museum of Art in New York. Daar hing het tot 1884. Een kleindochter van het stel leende het schilderij in 1922 met nog vier andere schilderijen uit aan de Des Moines Women’s Club (in 1952 maakte ze hier een definitieve schenking van). Deze club gebruikte Hoyt Sherman Place als thuishonk en stond in 1907 aan de basis van het museum. Maar de keurige dametjes van Des Moines zaten totaal niet op de bloteriken te wachten en moffelden ze weg tussen andere ‘zooi’. Tenminste, dat denkt directeur Robert Warren. “Alles aan dit schilderij is zéér suggestief, zeker voor 1922. Destijds hadden ze in de collectie ook geen enkel ander naaktwerk.”

Otto van Veen schilderij Apollo en Venus Amerika go with the vlo

Barry Bauman verwijderde de gele vernislaag en vulde de kale plekken op. Wat een tovenaar.

De gerenommeerde restaurator Barry Bauman uit Chicago heeft Apollo en Venus inmiddels op prachtige wijze hersteld. Een flinke klus, want het houten paneel was gespleten en de verf gebladderd. Maar daar zie je niets meer van. En doordat de oude vernislaag is verwijderd en vervangen, ogen de roze billetjes weer zo fris en fruitig als toen ze geschilderd werden.
Hoewel Hoyt Sherman Place miljoenen zou kunnen verdienen aan Apollo en Venus zijn er vooralsnog geen plannen om het schilderij te verkopen. Het wordt vanaf nu gewoon in het zicht tentoongesteld. “We hebben er al een mooi plekje voor uitgezocht,” aldus Robert Warren. Hopelijk kunnen ze anno 2018 in Des Moines iets beter tegen een beetje renaissance-bloot.

Meer informatie hoytsherman.org.

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑