...

Vlo nieuws

Gepubliceerd op 18 augustus, 2016 door Danny Post

1

Opgraving nazitrein eindelijk begonnen

Bestaat de mysterieuze nazitrein echt of blijkt hij toch een fabeltje? We zouden weleens snel het antwoord kunnen krijgen, want amateurhistorici Andreas Richter en Piotr Koper graven sinds dinsdag naar de trein waar iedereen al een jaar over speculeert. 

Ik heb er inmiddels zo vaak over geschreven dat ik het je eigenlijk niet meer hoef uit te leggen. In de bossen bij de Poolse stad Wałbrzych zou in een tunnel onder de grond een gepantserde trein staan. Die zou daar tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog zijn achtergelaten door de nazi’s en goud en andere kostbaarheden bevatten. Misschien zelfs de fameuze Barnsteenkamer, een vroeg 18e-eeuwse zaal uit het Catharinapaleis vlakbij Sint-Petersburg. Al een jaar houdt de nazitrein de gemoederen bezig en doen de wildste verhalen de ronde. Van een daadwerkelijke opgraving kwam het steeds maar niet. Tot deze week. Andreas Richter en Piotr Koper, de twee amateurhistorici/schatjagers waarmee het hele verhaal begon nadat ze vorig jaar beweerden dat ze de trein hadden gelokaliseerd, zijn ein-de-lijk gestart met graven.

Nazitrein opgraving go with the vlo

Welke goudgeheimen nam Adolf Hitler mee in zijn graf?

Nazitrein opgraving go with the vlo groot 3

Staat er echt zo’n trein onder de grond?



 

Nazitrein opgraving go with the vlo 2

De buit is tot nu toe magertjes.

De Duitser en de Pool, die worden bijgestaan door een groep van tientallen andere gravers en deskundigen, zijn optimistisch over de uitkomst. “Het is geen speld in een hooiberg,” stelt hun woordvoerder Christel Focken. “Indien de trein bestaat, zullen we hem zeker vinden.” Sinds ze afgelopen dinsdag begonnen, vonden ze al diverse potscherven. Een hoopvol begin. Christel: “Zulke scherven komen normaal gesproken niet in de bodem voor.” Het kunnen aanwijzingen zijn voor een (opgevulde) ondergrondse tunnel, maar dat is nog niet met zekerheid te zeggen. “Verder troffen we een isolatielaag aan, vermoedelijk gaat het om kolenslikpijpleidingen. En op vijf meter diepte zijn we op gewapend beton gestuit.” De nazitrein zelf laat zich vooralsnog niet zien. Uiterlijk vrijdag hoopt het onderzoeksteam een definitief antwoord te kunnen geven of hij echt bestaat. Andreas Richter: “Eigenlijk was het de bedoeling om van bovenaf acht meter omlaag te graven, recht de tunnel in. Door de rotsen proberen we het nu van voren. We hopen dat we het voormalige ballastbed van de rails vinden en erna de ingang tot de tunnel.” Tot dan is het volgens Christel een kwestie van “graven, graven en nog eens graven”.

 



 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑