...

Vlo nieuws

Gepubliceerd op 1 mei, 2018 door Danny Post

5

Red de historische trams van Amsterdam!

Al vele jaren houdt een groep bevlogen vrijwilligers de oude trams van Amsterdam in ere. Maar het einde lijkt in zicht. De gemeente wil hun loodsen slopen en vervangen door woningen. Een beschamend plan dat op felle weerstand stuit. Strijd mee en teken de petitie.

Foto’s: Electrische Museumtramlijn Amsterdam

De ongeveer 75 historische trams van de stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) vormen een tastbare link met het verleden van de stad. Ze zijn cultureel erfgoed. Ieder jaar maken duizenden mensen er een vrolijke rit mee. Maar daar heeft de gemeente kennelijk geen enkele boodschap aan. De vier loodsen achter het Haarlemmermeerstation in Amsterdam-Zuid, waar het gros van de oude beestjes staat opgesteld, moeten nog dit jaar plat. De hoge heren en dames willen op het Havenstraatterrein vijfhonderd woningen bouwen plus een school en horeca. Keiharde commercie is belangrijker dan zoete nostalgie.

Historische trams Amsterdam sloop go with the vlo

De gemeente Amsterdam is op zijn zachtst gezegd weinig zuinig op dit cultureel erfgoed.

Electrische Museumtramlijn Amsterdam loods sloop go with the vlo

De oude tingelaars moeten wijken voor woningen.

Electrische Museumtramlijn Amsterdam sloop loods go with the vlo 3

Schandalig, vinden de vrijwilligers van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.

Electrische Museumtramlijn Amsterdam sloop loods go with the vlo 7

Maar ook onder de passagiers maakt het besluit veel los. Zijn ze op het stadhuis gek geworden?

Electrische Museumtramlijn Amsterdam loods sloop go with the vlo 2

Zulke kostbare trams kun je niet zomaar in de buitenlucht neerkwakken.

Electrische Museumtramlijn Amsterdam loods sloop go with the vlo 6

In Den Haag en Rotterdam zouden ze zulke juweeltjes juist koesteren.

De vrijwilligers die de trams onderhouden en berijden noemen het bouwproject een ramp. Ze zijn terecht woedend, dat de gemeente haar eigen geschiedenis zo bij het grofvuil wil zetten. “Niemand weet waar al deze trams heen moeten,” aldus Hans de Meij, een van de drijvende krachten achter de stichting. “Hier staat het fraaiste en oudste exemplaar uit 1903. Dat ga je toch niet op straat zetten? Dat zou toch heel gek zijn?” Sommige trams zijn volledig van hout en kun je niet zomaar ergens in de buitenlucht parkeren. Gevreesd wordt dat de trams dan binnen de kortste tijd zullen wegrotten.

Binnenkort de laatste rit???
De stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam heeft geen geld om een nieuwe loods te huren en de gemeente wil niet voor de kosten opdraaien. Dan zou het zelfs kunnen gebeuren dat de trams gesloopt worden. Een doemscenario waar nog even niemand aan wil denken.
Sowieso waren ze op het stadhuis al nooit zuinig op de tingelaars. Terwijl vervoerbedrijven in Den Haag en Rotterdam hun historische trams wél voor museumdoeleinden bewaarden, werden ze in Amsterdam beschouwd als ‘ouwe troep’. Het is puur aan het enthousiasme van Hans de Meij en de overige vrijwilligers te danken dat ze er nog zijn. Zo’n vijftig jaar geleden kocht Hans zijn allereerste tram van zijn spaargeld. Hij was pas twintig. Ook andere mannen begonnen in die periode trams te redden. Het resulteerde uiteindelijk in de oprichting van de stichting en een unieke collectie. Van de elegante, blauwe tweeassers uit het begin van de twintigste eeuw tot de gele trams uit de jaren zeventig, liefdevol werden ze bewaard.

Electrische Museumtramlijn Amsterdam avond sloop go with the vlo

Postzegels? West Germany-vazen? Hans en de andere vrijwilligers spaarden liever trams.

Electrische Museumtramlijn Amsterdam sloop loods trams go with the vlo

Gelukkig maar. Anders waren ze allemaal verdwenen.

Loods sloop Electrische Museumtramlijn Amsterdam go with the vlo

Er worden vele uren gestoken in het onderhoud van de collectie.

Historische tram Amsterdam sloop loods go with the vlo

Zie de bestuurder en zijn tram glimmen.

Electrische Museumtramlijn Amsterdam loods sloop woede go with the vlo

De petitie is al meer dan zevenduizend keer getekend. Iedereen kookt van woede.

Historische trams loods sloop go with the vlo

Gaan de trams eind dit jaar echt definitief uit dienst? Dat laten we toch niet gebeuren?

De stichting maakt met de trams ritten over de zeven kilometer lange museumspoorlijn tussen het Haarlemmermeerstation en Bovenkerk. Dit lijntje is een restant van de verdwenen Haarlemmermeerspoorlijnen. Maar voor hoe lang nog? De gemeente Amsterdam zal het in ieder geval een worst wezen. “Of de trams behouden blijven, is primair de verantwoordelijkheid van de tramorganisaties,” stelt een woordvoerder. En als dat onhaalbaar blijkt, laten we die mooie trams dan echt op de schroothoop belanden? Koud: “Het kan zijn dat ze verdwijnen.”
Het besluit is genomen en alleen het nieuwe college kan dit nog terugdraaien. Eind dit jaar begint de gemeente met de bouwvoorbereidingen. Stank voor dank, vindt Hans de Meij. “Al die jaren werden we toegejuicht, dat we dit als particulieren tot stand brachten! En nu moeten we ineens ons bestaansrecht aantonen. Ik ga hier voor de deur liggen als de bulldozer komt.”

De vrijwilligers zijn een petitie gestart om de historische trams te behouden. Deze is al meer dan zevenduizend keer getekend. Zet ook je handtekening en help deze mensen: museumtramlijn.petities.nl. Meer info over de stichting vind je op museumtramlijn.org.

 

Historische trams Amsterdam sloop go with the vlo 2

Help de Electrische Museumtramlijn Amsterdam. Alle tips en adviezen zijn welkom.

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



5 Responses to Red de historische trams van Amsterdam!

  1. Ingrid van Hattem says:

    Dit mag niet gebeuren. Typisch Nederlands om oude zooi weg te willen doen. Overal in andere landen koesteren ze hun geschiedenis. Hier mag het bij het afval. Amsterdam huilt, naar hier in Rotterdam ook.

  2. Anoniem says:

    Moet altijd blijven.uit

  3. Vd wetering says:

    Moet blijven

  4. Nolly Heemskerk-Verbeek says:

    Moet zeker blijven!

  5. Pascal says:

    Moet blijven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑