...

Tijdcapsule Stichting Hondekop treinen vrijwilligers go with the vlo

Gepubliceerd op 8 maart, 2020 door Danny Post

0

Stichting Hondekop zoekt behulpzame treinfanaten

Stichting Hondekop zoekt vrijwilligers die mee willen helpen om hun twee iconische treinen op de rails te houden. Lijkt het je wat? Meld je dan nu aan!

Zeg Hondekop en de meeste treinliefhebbers weten precies waar het over gaat: een serie elektrische treinstellen van de NS die tussen 1956 en 1996 door ons land reden. Officieel heetten ze Mat ’54 en Mat ’57, maar vrijwel iedereen noemde ze Hondekoppen. Deze bijnaam dankten de treinen aan hun markante neus die bedoeld was om de machinist bij aanrijdingen een betere bescherming te bieden. De laatste officiële rit van een Hondekop in de reizigersdienst vond plaats in januari 1996 en toen was het voorbij. De meeste Hondekoppen gingen naar de sloper.

Hondekop trein station Rotterdam Centraal 1959 go with the vlo

Een vroege Hondekop wordt in 1959 uitgelaten op Rotterdam Centraal. (Het Utrechts Archief/L. Hessels)

Hondekop trein Het Utrechts Archief go with the vlo

Vroeger raasden deze treinen door heel Nederland. (Het Utrechts Archief/Nederlandse Spoorwegen)

Stichting Hondekop vrijwilligers spoor go with the vlo

De meeste werden gesloopt. De 766 van Stichting Hondekop bleef gelukkig behouden. (André Romp)

Er bleven slechts enkele Hondekoppen bewaard: het tweewagenstel 375, dat tegenwoordig dienst doet als slaapverblijf op Camping Land uit Zee in Wieringerwerf (een overnachting is een onvergetelijke ervaring) plus drie volledige treinstellen die nog wel kunnen rijden. Het eerste, tweewagenstel 386, is opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht en de andere twee, vierwagenstel 766 en tweewagenstel 220.902, zijn eigendom van de Stichting Hondekop. De 766 werd in de oorspronkelijke groene kleur geverfd en is de enige Hondekop die nog regelmatig rijdt. De trein maakt een aantal keer per jaar excursies met donateurs en belangstellenden en kan tevens gehuurd worden door bedrijven, instellingen en particulieren. Het is de bedoeling dat de 766 binnen enkele jaren gezelschap krijgt op het spoor van de 220.902, een zogeheten Benelux Hondekop die vroeger tussen Amsterdam en Brussel reed en in 2017 door de stichting vanuit België naar Nederland werd teruggehaald. Deze wordt momenteel weer in rijvaardige staat gebracht, een pittige klus.

Sluit je aan bij de Hondekop-posse
Stichting Hondekop draait volledig op vrijwilligers. Ze houden zich bezig met het opknappen van het Beneluxstel (nu nog uitgevoerd in Roosendaal, maar mogelijk komt er nog een iets centralere locatie in het land bij), het onderhoud aan de 766, de catering of balkonwacht tijdens excursies, het organiseren van ritten, het bijhouden van de website en social media, etcetera.
De stichting zoekt voortdurend nieuwe menskracht. Ook nu weer. De eisen zijn niet streng, maar er wordt van vrijwilligers wel verwacht dat ze toegewijd zijn. “We hebben een motto voor ons vrijwilligerswerk: ‘Niet ik, niet jij, maar wij’,” aldus het bestuur van de stichting.” We vinden het belangrijk dat wij met z’n allen zorgen voor onze museale treinen. Ieder wordt om zijn bijdrage gewaardeerd, als die maar niet vrijblijvend is. En dat proberen we ook uit te dragen.”

Benelux Hondekop station Haarlem 1977 go with the vlo

Een Benelux Hondekop in Haarlem in 1977. (Het Utrechts Archief/Nederlandse Spoorwegen)

Stichting Hondekop Benelux trein vrijwilligers go with the vlo

De stichting redde het laatste nog bestaande exemplaar, maar er moet nog veel werk verricht worden.

Stichting Hondekop zoekt vrijwilligers station go with the vlo

De 766 glimmend van trots op station Den Haag HS. (Ricardo Diepgrond)

De stichting heeft op korte termijn behoefte aan extra mensen voor de volgende klussen:
– Een juridisch onderlegde vrijwilliger die goed in staat is om zelfstandig voor de exploitatie van hun treinen diverse standaardcontracten op te stellen. En die daarnaast als vraagbaak voor het bestuur kan dienen.
– Een financieel-economisch onderlegde vrijwilliger die na een korte inwerkperiode (in samenwerking maar wel zelfstandig) het penningmeesterschap van één van de stichtingen op zich kán en wíl nemen. Deze vrijwilliger neemt hiermee een bestuurspositie in.
Algemeen-technische vrijwilligers die in de periode 2020-2022 bij het project ‘draaistelrevisie’ aan de slag gaan, samen met het huidige Team Techniek. Ook na het genoemde project blijven vrijwilligers voor het Team Techniek hard nodig.
– Eén of enkele kandidaten die voldoende technische bagage hebben om intern via training on the job tot storingsmonteur gevormd te worden en daarbij de realistische ambitie uitspreken (onvoorziene omstandigheden altijd daargelaten) om die rol wel zo’n tien jaar te willen vervullen.
– Vrijwilligers die beschikken over organisatorische en secretariële capaciteiten en een meer dan uitstekend gevoel voor (bestuurlijke) verhoudingen, ter versterking en ondersteuning van het stichtingssecretariaat, rittenorganisatie en externe verhuur. Bij gebleken geschiktheid en match met de overige bestuursleden kan op termijn sprake zijn van een bestuurspositie.
– Een nauwkeurige archivaris. Iemand die een archiefstructuur wil neerzetten en het archief beheert. Het gaat dan met name om onderhoudsgegevens, technische tekeningen en publicaties. Een deel van de gegevens is al digitaal. Daarnaast is er de wens om (een deel van) het papieren archief te digitaliseren. Je zorgt ervoor dat zoeken in het archief een makkie wordt.

Tijdsbeslag van de functies is variabel. Voor het project draaistelrevisie wordt wel een deelname van ten minste één weekenddag per twee weken verwacht, meer mag. De kandidaat-storingsmonteurs draaien ook in dit project mee en daarvoor geldt hetzelfde. Voor de functies binnen of tegen het bestuur aan wordt gedacht aan gemiddeld zo’n drie tot vier uur per week, doorgaans in de avonduren. Sommige werkzaamheden/activiteiten vinden overdag plaats.
Als vrijwilliger ontvang je géén onkostenvergoeding. Reiskosten worden alleen in specifieke situaties waarover het bestuur beslist, vergoed. Omdat de Stichting een ANBI-status heeft, kun je je reis- en andere kosten die je als vrijwilliger maakt, als gift aftrekken van de belasting.

Interesse in een van de bovenstaande vrijwilligersrollen? Stuur dan een mail naar Stichting Hondekop, waarin je kort uitlegt wie je bent, welke rol (of rollen) jou goed passen en waarom. Voeg een cv bij waaruit dit blijkt. Mailadres: vrijwilliger@mat54.nl. Alle info over de stichting en haar activiteiten vind je op stichtinghondekop.nl. Kandidaten voor de technische functies kunnen het best zaterdag(ochtend) 28 maart vrijhouden.

 

Station Amsterdam Centraal 1964 Hondekop go with the vlo

Amsterdam Centraal in 1964. Een hele andere sfeer. (Het Utrechts Archief/Nederlandse Spoorwegen)

Nederlandse Spoorwegen station Den Haag HS 1951 go with the vlo

Den Haag HS was een vaste stopplaats van Hondekoppen. (Het Utrechts Archief/W.P.F.M. van Schaik)

 

Deel dit artikel!
Facebooktwittergoogle_plusmail

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Over de auteur



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Omhoog ↑